Alla inlägg den 7 mars 2007

Av placeman - 7 mars 2007 23:19

...genom tiderna.OK, så här är det. Att kora världens bästa låt är inte lätt. Jag kan lätt rada upp hundra bra låtar som platsar. Ett gäng från Pearl Jam, några Radiohead, en skvätt Placebo och enstaka låtar från bl.a Chevelle, R.E.M., The Cure, Depeche Mode eller Korn.O.s.v., o.s.v, o.s.vMen att hitta den där låten som har allt det där extra, det där som gör att det knyter i magen varje gång man hör den är inte lätt. Eller jo, när du väl hört den så är det lätt. Varje gång någon frågar om vilken låt jag tycker är bäst kommer alltid den här fram spontant, utan att tänka efter.Varför?Ja, jag har alltid sagt att världens bästa ackord är mollackordet. Och här är det moll, moll, moll i överflöd!Vilken låt är det då?Ja den som kikat in i presentationen vet redan.Love Is Blindness med U2Jag vet inte vad som är näst bäst i låten. Är det redan när orgeln smeker sina första mörka toner eller kanske trummornas sakta men pådrivande takt? Eller kanske Bonos torterade röst?Men det jag vet är att The Edges gitarr som flyter omkring i nästan hela låten är helt sanslös!Jag har aldrig hört en gitarr gråta på riktigt någon annan gång. Men det gör den. Hela tiden...Det börjar med att den sakta smyger sig in nästan utan att märkas till att utmynna till en ursinning urladdning. Jag klassas väl lite av en hårdrockare av mina okunniga (?) vänner, men ger inte mycket för gitarronani. Yngwie Malmsteen, Steve Vai, Dimebag Darrell (sorry man, R.I.P.) och allt vad de heter är dokumenterat ytterst kompetenta musiker men att göra världens längsta, snabbaste och komplicerade gitarrsolon har aldrig gett mig....någonting...Känsla före teknik.Nog om gitarren!Hela låten andas, lever sig in i benmärgen och rycker ut något du inte visste fanns i kroppen.Den är svart, tung, vacker, förhoppningsfull, full av kärlek.Men framför allt så är den brutal! Den är så brutal så att jag, en man som bara gråtit vid mina barns födsel de senaste tio åren, är en självförvållad lavett ifrån att börja lipa.Den är fullkomlig kort sagt!U2 har aldrig, och kommer definitivt aldrig vara, bättre.Här är en liveversion av den ocksåMen jag återupptäckte en annan låt idag i bilen...Prison Sex med ToolKanske världens näst bästa låt?Kanske..........

Presentation

Omröstning

Borde jag göra om min presentation?
 Först
 Ja, bara du tar bort den här fåniga omröstningen
 Nja, varför det? Ork & lust är väl inte din starka sida?
 Nej, för hundan! Din pres. är ett journalistiskt mästerverk!
 Fejk
 Vadå? Presentation? Ehhhh...
 Min högsta önskan är nog trots allt fred på jorden... Sen kanske vi kan lösa din pres.
 old

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3 4
5
6 7 8 9 10
11
12 13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Mars 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards